نرم افزارهای وب یا دسکتاپ؟

8 / 10
از 6 کاربر
« بازگشت به لیست اخبار | یکشنبه 1 دی 1398 در ساعت 17 : 7 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

انتخاب صحیح چیست؟ نرم افزارهای وب یا دسکتاپ؟

تقریباً در همه انواع مشاغل و کسب و کارها از چندین برنامه و نرم افزار استفاده می شود، احتمالاً هرکدام از ما از هر دو نوع برنامه دسک تاپ و وب برای انجام آن کارها استفاده می کنیم. از نرم افزارهای کمکی مایکروسافت مانند اکسل، وورد و ... تا ایمیل های شخصی و سازمانی و البته نرم افزارهای اداری ، مالی و سازمانی. اما آیا می دانید چه زمانی از هر نوع برنامه استفاده کنید؟ هر نوع نرم افزار مزایا و معایب خاص خود را دارد.


 بیایید از همان ابتدا شروع کنیم. قبل از اجرای برنامه باید یک دستگاه رایانه از هر نوعی فراهم و نصب شود. پس از آن نیز می بایست نرم افزار مورد نیاز خود را از کانال های مختلف تهیه یا خریداری کنیم. در صورت نیاز به کار روی یک برنامه دسک تاپ ، نیازی به اتصال به اینترنت نداریم و فقط نصب نرم افزار بر روی دستگاه (یا دستگاه ها) کفایت می کند.

در همین حال ، نرم افزار مبتنی بر وب به ما امکان می دهد تا با استفاده از یک مرورگر وب به نرم افزارها دسترسی پیدا کنیم. این نوع نرم افزارها همیشه به اتصال به اینترنت نیاز دارند و البته به همین دلیل محدودیتی در زمان یا مکان استفاده از نرم افزارها نیز وجود ندارد. علاوه بر این، شما همچنین می توانید به جای دیسک سخت رایانه خود برای ذخیره سازی اطلاعات از پایگاه داده های آنلاین استفاده کنید. تمام اسناد و فرم هایی که با استفاده از نرم افزار آنلاین ایجاد می کنید بصورت آنلاین ذخیره می شوند. البته در مواردی نیز امکان ذخیره سازی اطلاعات در فضایی متعلق به خودتان و بر روی سرور مرکزی سازمان یا شرکت شما وجود خواهد داشت. پس یکی از اولین تفاوتهای این دو نوع نرم افزار این است که در راهکارهای نرم افزاری دسکتاپ شما حتما میبایست یک دستگاه به عنوان سرور قرار دهید. (میزان قدرت و مشخصات دستگاه سرور بستگی به نرم افزارها و تکنولوژی ساخت آنها دارد) اما در راهکارهای نرم افزاری تحت وب الزامی در این خصوص نیست و شما میتوانید این فضا را در جایی دیگر اجاره کنید. (Hosting)

متأسفانه یک چالش اساسی وجود دارد که باید قبل از شروع استفاده از نرم افزار یا برنامه های مبتنی بر وب در نظر بگیرید. آنها اغلب به اتصال به اینترنت ثابت متکی هستند. در حالی که این موضوع کمتر و کمتر مورد توجه قرار می گیرد، اما بسیار مهم نیز هست زیرا اتصال های اینترنتی حتی میتوانند تابع شرایط محیطی، اجتماعی و سیاسی نیز قرار گیرند. البته امروزه برخی از راه حل های مبتنی بر وب نسخه های آفلاین موقتی را نیز ارائه می دهند اما این راه حل خود چالش ها و مشکلات فنی مربوط به خود را دارد.

یکی از مهمترین مسئله ای که بسیاری از سازمان ها هنگام اتخاذ راه حل های مبتنی بر وب به آن توجه می کنند نگرانی های امنیتی است. وقتی پرونده ها، برنامه ها و سایر داده ها به صورت ظاهرا ایمن در فضای سایت نگهداری می شوند، چگونه می توانید مطمئن باشید که واقعا از آنها محافظت می شود؟ و جواب این است که شما نمی توانید بدانید. زیرا شما دسترسی فیزیکی به سخت افزار ندارید و امنیت آن را کنترل نمی کنید. علاوه بر این، درک این نکته الزامی ست که هنگام استفاده از برنامه های مبتنی بر وب ، فضای مخصوص داده های شما احتمالا در حال تقسیم فضای دیگر با سایر مشتری ها است و این ممکن است باعث شود اگر هکرها کاربر یا شرکت دیگری را هدف قرار دهد، باعث ایجاد مشکل برای شما نیز شود. اگر شخصاً از برنامه های مبتنی بر وب استفاده می کنید، چند نکته برای تقویت امنیت اینترنت وجود دارد: همیشه کامپیوتر خود را قفل کنید، از نرم افزارهای محافظتی بروز شده استفاده کنید و در صورت امکان دسترسی کارمندان به داده های مشتری را محدود کنید.

در حالی که طرفداران هر دو نوع نرم افزار مزیتهای مشخصی از هرکدام را در نظر دارند، انتخاب نهایی می تواند تابع سلایق شخصی و سازمانی باشد و تصمیم گیری کامل تقریباً هرگز امکان پذیر نخواهد بود. اما راهکار ساده تر و کمتر توجه شده تا به امروز نیز وجود دارد که هر دو سوی این انتخاب ها را تقریبا پوشش می دهد و آن این است که از نرم افزارهای دسکتاپ تحت ویندوز استفاده شود که فقط قسمتها و فرآیندهایی از آن که لازم است حتما تحت وب باشند در بستر وب قرار گیرند و نه تمامیت نرم افزارها.


 مجموعه نرم افزاری مهفا یکی از معدود شرکتهای نرم افزاری در ایران است که هر سه راهکار جامع ذکر شده در این مقاله را عرضه و پیاده سازی می نماید.


گردآوری و نوشته : واحد آموزش مهفا

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :