خطر سنجی سکته قلبی و مغزی

7 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست اخبار | شنبه 14 اسفند 1395 در ساعت 12 : 47 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

نرم افزار 'راهنمای خطرسنجی سکته های قلبی، مغزی' که به همت محققان ایرانی شرکت های دانش بنیان و دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طراحی و تولید شده، رونمایی شد.

مراسم رونمایی از این نرم افزار تخصصی پزشکی روز شنبه با حضور مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، رییس مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت و جمعی از فناوران حوزه های فناوری اطلاعات و علوم پزشکی برگزار شد.

رییس هیات مدیره شرکت دانش بنیان 'زندگی و سلامت ما' در این مراسم گفت: نرم افزار کاربردی 'ایراپن' IRAPEN قادر به محاسبه میزان خطر ابتلا به سکته های قلبی و مغزی برای افراد مختلف است.

امیر سرکندی خاطرنشان کرد: ایران در سال های اخیر با تولید و انتشار بیش از ۱۰۰ برنامه کاربردی مورد تایید وزارت بهداشت توانسته است نام خود را به عنوان بزرگترین تولید کننده نرم افزارهای موبایل سلامت در جنوب غرب آسیا مطرح کند.

وی افزود: نرم افزار ایراپن نیز با همکاری مشترک دفتر آموزش و ارتقای سلامت و دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت به منظور دسترسی آسان تر و تسهیل جذب مخاطب در قالب یک نرم افزار موبایل برای سیستم عامل اندروید و آی او اس پیاده سازی شده است.

سرکندی توضیح داد: این نرم افزار موبایل با قابلیت هایی که در اختیار کاربران قرار می دهد، ابتدا احتمال خطر ابتلا به بیماری های قلبی را برای کاربران از طریق یک تست علمی و دقیق محاسبه می کند و سپس با توجه به نتایج به دست آمده از تست، برنامه ای اجرایی برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری ها پیشنهاد می دهد.

به گفته وی، کاربران می توانند با رعایت موارد و نکات پیشنهادی نرم افزار، خطر ابتلا به بیماری های قلبی، عروقی و مغزی را درخود کاهش دهند.

این فعال فناور بیان داشت: براساس برنامه های طراحی شده در این نرم افزار، طیف رنگ های مشخصی شامل سبز، زرد، نارنجی و قرمز برای قلب، مشخص شده که احتمال خطر کمتر از ۱۰ درصد در طیف سبز، احتمال خطر بین ۱۰ تا ۱۹ درصد در طیف زرد، احتمال خطر بین ۲۰ تا ۲۹ درصد در طیف نارنجی و احتمال خطر بیش از ۳۰ درصد در طیف قرمزرنگ قرار می گیرد و پس از بررسی وضعیت فرد، دستورالعمل های مشخصی برای وی ارائه می شود تا بتواند با رعایت آنها به یک قلب سبز و سالم برسد.

وی با یادآوری اینکه این اپلیکیشن بر پایه ۱۱ اصل کلی در زمینه خودمراقبتی و پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر تدوین شده است، گفت: ایراپن علاوه بر بخش ارزیابی سکته های قلبی و مغزی، شامل بخش های محتوایی مربوط به آموزش است که از جمله آنها می توان به پیشگیری و کنترل مصرف سیگار و دخانیات، پیشگیری و کنترل سرطان، تغذیه سالم، پیشگیری و کنترل فشار خون بالا، پیشگیری و کنترل دیابت، پیشگیری از کم تحرکی، پیشگیری و کنترل چربی بالای خون، پیشگیری و کنترل مصرف الکل، پیشگیری از چاقی و اضافه وزن و پیشگیری و کنترل بیماری آسم اشاره کرد.

سرکندی، دسترسی آسان در هر زمان و مکان به نرم افزار موبایل و بهره مندی از امکانات آن به صورت آفلاین، امکان ارزیابی خطر سکته های قلبی در سنین مختلف، امکان جست و جوی سریع، امکان مشاهده محتوا به صورت مولتی مدیا (متن، عکس، فیلم، فایل صوتی) در زمینه سلامت و خودمراقبتی و امکان دریافت نوتیفیکیشن هوشمند روی موبایل به هنگام دریافت محتوای جدید را از جمله قابلیت های این نرم افزار موبایلی ذکر کرد.

این نرم افزار به همت محققان شرکت پردیس زندگی و سلامت ما، موسسه مطهر نت پارس و شرکت آوای فناوری اطلاعات سلامت، طراحی و تولید شده است.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، بیماری های قلبی -عروقی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان محسوب می شود.

فشار خون، قند خون و کلسترول بالا، استعمال دخانیات، چاقی و مصرف ناکافی میوه و سبزیجات، از مهمترین عوامل خطر این عارضه به شمار می آید درصورتیکه حدود ۸۰ درصد مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی با شیوه سالم زندگی و فعالیت بدنی مناسب، قابل پیشگیری است.

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :