آشنایی با نرم افزار بهای تمام شده یا حسابداری صنعتی

10 / 10
از 2 کاربر
« بازگشت به لیست اخبار | دوشنبه 22 مهر 1398 در ساعت 13 : 39 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

آشنایی با نرم افزار بهای تمام شده یا حسابداری صنعتی

آیا می دانید استفاده از سیستم های تجاری طی 10 سال گذشته موجب به کارگیری ابزاری قدرتمند برای محاسبه و گزارش گیری بهای تمام شده است؟ در این مسیر گروه مهفا نیز با تولید نرم افزاری برای یکپارچگی اطلاعات بخش های فروش، انبار،تولید و … در مراکز تولیدی توانسته است به یکی از مباحث واحد مالی یعنی ثبت و نگهداری، تامین مواد اولیه و برنامه ریزی تولید پاسخ بدهد. استفاده از نرم افزار قیمت تمام شده مهفا به دلیل کاهش ضایعات و زیان تولید، موجب رضایت مدیران و افزایش بازدهی مفید تولید شده است.

نرم‌افزار بهای تمام‌شده چیست؟

نرم‌افزار بهای تمام‌شده، نرم‌افزاری استراتژیک برای سازمان‌ها و مؤسسات تولیدی محسوب می‌شود که می‌تواند اطلاعات به‌موقع، دقیق و مناسب فعالیت‌های تولیدی سازمان را ارائه داده و فرایند مدیریت را از طریق ارزیابی عینی اطلاعات به‌دست آمده، بهینه می‌کند. نرم افزار بهای تمام شده این امکان را به کاربران و مدیران می دهد که بتوانند آنچه را که موجب هزینه در ساخت محصول می گردد شناسایی نموده و به کمک گزارشات تحلیلی نرم افزار نقاط هزینه زا و گلوگله ها را شناسایی نمایند . این امر عامل مهمی در تعیین سیاست ها تولید و فروش محصول می باشد.

در این نرم‌افزار، قابلیت دسترسی به اطلاعات و محاسبه‌ بهای تمام‌شده در هرلحظه، به عنوان یکی از ویژگی‌های منحصربفرد وجود دارد. همچنین بهای تمام شده مهفا، با سهولت در پیاده‌سازی و راحتی کاربری، امکان محاسبه هم‌زمان بهای تمام شده‌ کالا و خدمت را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این نرم‌افزار به سادگی اطلاعات موردنیاز را از سایر زیر سیستمها دریافت کرده و نتایج محاسبات آن در فرم‌های نرم‌افزار در دسترس است.

حسابداری بهای تمام ‌شده چیست؟

نام دیگر آن حسابداری صنعتی و در اصل نسخه و نمونه‌ای از حسابداری مدیریت و ابزار مهم در مدیریت است تا مدیران با استفاده از آن به ثبت بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته و تولیدات بپردازند. به این صورت روی قیمت تمام‌شده محصول در سیستم حسابداری کنترل و نظارت دارند و هزینه‌ها را اعمال می‌کنند.

نحوه محاسبه بهای تمام ‌شده کالای فروش‌رفته و ساخته‌شده

  • فرمول بهای تمام‌ شده کالای فروش رفته

موجودی کالا در اول دوره + خرید کالا طی دوره + بهای تمام‌شده کالای ساخته‌‌شده طی دوره

کسر می شود :

موجودی کالا در پایان دوره

  • فرمول بهای تمام‌شده کالای ساخته‌شده

 مواد اولیه در اول دوره + خرید مواد اولیه و کسر تخفیف

کسر می‌شود :

موجودی مواد اولیه در آخر دوره + بهای تمام‌شده مواد اولیه به فروش‌رسیده

اضافه می‌شود :

دستمزد + سربار تولید

اضافه می‌شود :

موجودی کار طی ساخت در اول دوره

کسر می‌شود :

موجودی کار طی آخر دوره

مثال: صورت سود و زیان

فروش (-) بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته = سود ناخالص (-) هزینه‌های عمومی، اداری و فروش = سود عملیاتی (-) خالص سایر درآمدها = سود قبل از مالیات

کاربرد حسابداری بهای تمام شده چیست؟

گاهی تصور می‌شود کاربرد حسابداری صنعتی و بهای تمام شده محدود به کارخانجات و صنایع تولیدی می‌باشد هرچند شاید مشهورترین کاربرد آن در این جهت باشد ولی سایر مؤسسات نیز از حسابداری بهای تمام شده بهره برده و از روش های حسابداری بهای تمام شده در بانک ها، شرکت های بیمه عمده فروشی‌ها، شرکت های حمل و نقل، شرکت های هواپیمایی، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها در جهت کارایی بیشتر استفاده می‌گردد. اطلاعات بدست آمده از سیستم حسابداری بهای تمام شده در دو زمینه حسابداری مالی و حسابداری مدیریت بکار گرفته می شود.
در حسابداری مالی برای تعیین بهای تمام شده کالای فروش رفته در صورت حساب سود و زیان و نیز بهای تمام شده موجودی های جنسی در ترازنامه استفاده می شود.
در حسابداری مدیریت برای گزارش دهی به مدیریت جهت اخذ تصمیم ویژه و نیز ارزیابی عملکرد مدیران قسمت ها استفاده می شود.

بنابراین: حسابداری بهای تمام شده اطلاعات پایه ای مورد استفاده دو بخـش حسابداری مالی و حسابداری مدیریت را تامین می نماید.

کاربردهای نرم افزار بهای تمام شده 

  • برای تعیین بهای تمام شده محصولات تولید شده در یک بنگاه اقتصادی، اطلاعات هزینه های زیادی تولید می شود که به کمک نرم افزار بهای تمام شده مهفا می توان با پیش بینی هزینه ها و درآمد ها و همچنین ارزیابی عملکرد تولید، صورت های مالی را تهیه و پشتیبانی از تصمیم گیرندگان و مدیران را ادامه داد.
  • در رابطه با بهای تمام شده یکی از نیازهای مدیران، قابلیت پیش بینی و اندازه گیری بهینه ظرفیت است. با در نظر گرفتن پیش نیاز های لازم در فرآیند کاری واحد تجاری و به کارگیری روش های جدید محاسبه بهای تمام شده مانند هزینه یابی، دستیابی و محاسبه اطلاعات با نرم افزار بهای تمام شده مهفا امکان پذیر است.
  • یکی دیگر از چالش هایی که در خصوص نرم افزارهای بهای تمام شده باعث نگرانی مدیران می شود، سطوح دسترسی کاربران است که در محدودیت سطح دسترسی باعث می شود فقط تعدادی کارشناس بتوانند از نرم افزار بهای تمام شده استفاده و محاسبه به کندی انجام شود. اما نرم افزار بهای تمام شده مهفا با ایجاد سطوح دسترسی نامحدود و مدیریت شده به کاربر امکان جمع آوری و تهیه اطلاعات با سرعت را می دهد.

 

چرا نرم افزار بهای تمام شده؟

درنتیجه پیشرفت‌‌های اقتصادی کشور و افزایش رقابت مثبت و دستیابی به بلوغ صنعتی که لازمه آن درگیرشدن حسابداری بهای تمام شده در صنایع و سازمان‌‌های مختلف است، دیر زمانی نیست که استفاده از روش‌‌های محاسبه بهای تمام‌شده در کانون توجه دستگاه ‌ها و سازمان ‌های صنعتی کشور قرار گرفته است. زمینه‌سازی برای تصمیم‌ سازی در سازمان، سنجش مسئولیت و کنترل فرایند، نظارت بر انحراف عملکرد تولید، امکان کنترل فعالیت و هزینه‌ها و نیز مدیریت زمان و هزینه و کیفیت را می‌توان در زمره ضرورت‌های استفاده از شاخص بهای تمام‌شده در صنایع و سازمان‌‌های مختلف برشمرد. اطلاعات توسط نرم‌افزار حسابداری مالی برای تعیین قیمت فروش، نظارت و کاهش‌دادن هزینه‌ها، تجزیه و تحلیل سودهای تولید، تصمیم‌گیری درباره فعالیت‌ها و جایگزینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نرم افزار بهای تمام شده برای محاسبه و تعیین بهای تمام هزینه ها و کاهش هزینه ها و آنالیز سود آوری در تولید هر یک از محصولات است. نرم افزار بهای تمام شده «مهفا» با یکپارچگی کامل با نرم افزار حسابداری، نرم افزار خزانه داری، نرم افزار حقوق دستمزد و... شما را در رسیدن به بهای تمام شده کالای تولید شده یاری می‌نماید. نرم افزار بهای تمام شده جهت انجام موارد ذکر شده احتیاج به یک سیستم یکپارچه می باشد که ارتباط بین بخشهای خرید و زنجیره تأمین،انبار و فروش و سفارشات را برقرار نموده و مدیریت نماید .

نرم افزار بهای تمام شده مهفا با بکار‌گیری روش های سفارش کار و روش تولید مرحله‌ای، محاسبه بهای تمام شده استاندارد واقعی محصولات و محاسبات انحراف پیش بینی سربار را با استفاده از روشهای استاندارد محاسبه و گزارش می نماید.

 

زیر سیستم هایی که در ارتباط با بهای تمام شده می باشد شامل:

سیستم انبار - سیستم حسابداری - سیستم تولید - سیستم منابع انسانی و حقوق و دستمزد - سیستم دارایی های ثابت- سیستم تدارکات و خرید – سیستم فروش

در صورت نبودن هرکدام از سیستم های ذکر شده، اطلاعات مورد نیاز از این سیستم ها در سیستم قیمت تمام شده ورود اطلاعات می گردد.

 

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :